Фотоаппарат «Зенит-ЕТ» СССР. Объектив Helios-44-2 2/58
Пользовательское соглашение
1. Общие положения
1.1. Настоящее Пользовательское соглашение (далее — Соглашение) относится к сайту Антикварной галереи «Раритет», расположенной по адресу: г. Владивосток, ул. Посьетская 28.
1.2. Сайт www.raritetdvr.ru (далее — Сайт) является собственностью Антикварной галереи «Раритет».
1.3. Настоящее Соглашение регулирует отношения между Администрацией сайта Антикварной галереи «Раритет» (далее — Администрация сайта) и Пользователем данного Сайта.
1.4. Администрация сайта оставляет за собой право в любое время изменять, добавлять или удалять пункты настоящего Соглашения без уведомления Пользователя.
1.5. Продолжение использования Сайта Пользователем означает принятие Соглашения и изменений, внесенных в настоящее Соглашение.
1.6. Пользователь несет персональную ответственность за проверку настоящего Соглашения на наличие изменений в нем.
2. Определения терминов
2.
2.1.1 Сайт Антикварной галереи «Раритет» расположенный на доменном имени www.raritetdvr.ru, осуществляет свою деятельность посредством интернет-ресурса и сопутствующих ему сервисов.
2.1.2. Сайт содержит информацию о Товарах, Продавце, позволяет осуществить выбор, заказ и (или) приобретение Товара.
2.1.3. Администрация сайта — уполномоченные сотрудники на управления Сайтом, действующие от имени Антикварной галереи «Раритет».
2.1.4. Пользователь сайта Интернет-магазина (далее ‑ Пользователь) — лицо, имеющее доступ к Сайту, посредством сети Интернет и использующее Сайт.
2.1.5. Содержание Сайта (далее — Содержание) — охраняемые результаты интеллектуальной деятельности, включая тексты литературных произведений, их названия, предисловия, аннотации, статьи, иллюстрации, обложки, музыкальные произведения с текстом или без текста, графические, текстовые, фотографические, производные, составные и иные произведения, пользовательские интерфейсы, визуальные интерфейсы, названия товарных знаков, логотипы, программы, базы данных, а также дизайн, структура, выбор, координация, внешний вид, общий стиль и расположение данного Содержания, входящего в состав Сайта и другие объекты интеллектуальной собственности все вместе и/или по отдельности, содержащиеся на сайте Антикварной галереи «Раритет».
3. Предмет соглашения
3.1. Предметом настоящего Соглашения является предоставление Пользователю доступа к содержащимся на Сайте Товарам и оказываемым услугам.
3.1.1. Сайт предоставляет Пользователю следующие виды услуг (сервисов):
- доступ к электронному контенту с правом просмотра контента;
- доступ к средствам поиска и навигации Сайта;
- предоставление Пользователю возможности размещения сообщений, комментариев, рецензий Пользователей, выставления оценок контенту Сайт;
- доступ к информации о Товаре и к информации о приобретении Товара;
- иные виды услуг (сервисов), реализуемые на страницах Сайта.
3.1.2. Под действие настоящего Соглашения подпадают все существующие (реально функционирующие) на данный момент услуги (сервисы) Сайта, а также любые их последующие модификации и появляющиеся в дальнейшем дополнительные услуги (сервисы) Сайта.
3.2. Настоящее Соглашение является публичной офертой. Получая доступ к Сайту Пользователь считается присоединившимся к настоящему Соглашению.
3.3. Использование материалов и сервисов Сайта регулируется нормами действующего законодательства Российской Федерации
4. Права и обязанности сторон
4.1. Администрация сайта вправе:
4.1.1. Изменять правила пользования Сайтом, а также изменять содержание данного Сайта. Изменения вступают в силу с момента публикации новой редакции Соглашения на Сайте.
4.1.2. Ограничить доступ к Сайту в случае нарушения Пользователем условий настоящего Соглашения.
4.2. Пользователь вправе:
4.2.1. Получить доступ к использованию Сайта после соблюдения требований о регистрации.
4.2.2. Пользоваться всеми имеющимися на Сайте услугами, а также приобретать любые Товары, предлагаемые на Сайте.
4.2.3. Задавать любые вопросы, относящиеся к услугам Антикварной галереи «Раритет» по реквизитам, которые находятся в разделе Сайта «Контакты».
4.2.4. Пользоваться Сайтом исключительно в целях и порядке, предусмотренных Соглашением и не запрещенных законодательством Российской Федерации.
4.3. Пользователь Сайта обязуется:
4.3.1. Предоставлять по запросу Администрации сайта дополнительную информацию, которая имеет непосредственное отношение к предоставляемым услугам данного Сайта.
4.3.2. Соблюдать имущественные и неимущественные права авторов и иных правообладателей при использовании Сайта.
4.3.3. Не предпринимать действий, которые могут рассматриваться как нарушающие нормальную работу Сайта.
4.3.4. Не распространять с использованием Сайта любую конфиденциальную и охраняемую законодательством Российской Федерации информацию о физических либо юридических лицах.
4.3.5. Избегать любых действий, в результате которых может быть нарушена конфиденциальность охраняемой законодательством Российской Федерации информации.
4.4. Пользователю запрещается:
4.4.1. Использовать любые устройства, программы, процедуры, алгоритмы и методы, автоматические устройства или эквивалентные ручные процессы для доступа, приобретения, копирования или отслеживания содержания Сайта;
4.
4.4.3. Любым способом обходить навигационную структуру Сайта для получения или попытки получения любой информации, документов или материалов любыми средствами, которые специально не представлены сервисами данного Сайта;
4.4.4. Несанкционированный доступ к функциям Сайта, любым другим системам или сетям, относящимся к данному Сайту, а также к любым услугам, предлагаемым на Сайте;
4.4.4. Нарушать систему безопасности или аутентификации на Сайте или в любой сети, относящейся к Сайту.
4.4.5. Выполнять обратный поиск, отслеживать или пытаться отслеживать любую информацию о любом другом Пользователе Сайта.
4.4.6. Использовать Сайт и его Содержание в любых целях, запрещенных законодательством Российской Федерации, а также подстрекать к любой незаконной деятельности или другой деятельности, нарушающей права других лиц.
5. Использование сайта
5.1. Сайт и Содержание, входящее в состав Сайта, принадлежит и управляется Администрацией сайта.
5.2. Содержание Сайта не может быть скопировано, опубликовано, воспроизведено, передано или распространено любым способом, а также размещено в глобальной сети «Интернет» без предварительного письменного согласия Администрации сайта.
5.3. Содержание Сайта защищено авторским правом, законодательством о товарных знаках, а также другими правами, связанными с интеллектуальной собственностью, и законодательством о недобросовестной конкуренции.
5.4. Приобретение Товара, предлагаемого на Сайте, может потребовать создания учётной записи Пользователя.
5.5. Пользователь несет персональную ответственность за сохранение конфиденциальности информации учётной записи, включая пароль, а также за всю без исключения деятельность, которая ведётся от имени Пользователя учётной записи.
5.6. Пользователь должен незамедлительно уведомить Администрацию сайта о несанкционированном использовании его учётной записи или пароля или любом другом нарушении системы безопасности.
5.7. Администрация сайта обладает правом в одностороннем порядке аннулировать учетную запись Пользователя, если она не использовалась более количество месяцев календарных месяцев подряд без уведомления Пользователя.
5.7. Настоящее Соглашение распространяет свое действия на все дополнительные положения и условия о покупке Товара и оказанию услуг, предоставляемых на Сайте.
5.8. Информация, размещаемая на Сайте не должна истолковываться как изменение настоящего Соглашения.
5.9. Администрация сайта имеет право в любое время без уведомления Пользователя вносить изменения в перечень Товаров и услуг, предлагаемых на Сайте, и (или) в цены, применимые к таким Товарам по их реализации и (или) оказываемым услугам Антикварной галереей «Раритет».
5.10. Документы, указанные в пунктах 5.10.1–5.10.4 настоящего Соглашения регулируют в соответствующей части и распространяют свое действие на использование Пользователем Сайта. В настоящее Соглашение включены следующие документы:
5. 10.1. Политика конфиденциальности;
5.10.3. Заявка на оформление заказа;
5.10.4. Предложения и замечания.
5.11. Любой из документов, перечисленных в пункте 5.10. настоящего Соглашения может подлежать обновлению. Изменения вступают в силу с момента их опубликования на Сайте.
6. Ответственность
6.1. Любые убытки, которые Пользователь может понести в случае умышленного или неосторожного нарушения любого положения настоящего Соглашения, а также вследствие несанкционированного доступа к коммуникациям другого Пользователя, Администрацией сайта не возмещаются.
6.2. Администрация сайта не несет ответственности за:
6.2.1. Задержки или сбои в процессе совершения операции, возникшие вследствие непреодолимой силы, а также любого случая неполадок в телекоммуникационных, компьютерных, электрических и иных смежных системах.
6.2.2. Действия систем переводов, банков, платежных систем и за задержки связанные с их работой.
6.2.3. Надлежащее функционирование Сайта, в случае, если Пользователь не имеет необходимых технических средств для его использования, а также не несет никаких обязательств по обеспечению пользователей такими средствами.
7. Нарушение условий пользовательского соглашения
7.1. Администрация сайта вправе раскрыть любую собранную о Пользователе данного Сайта информацию, если раскрытие необходимо в связи с расследованием или жалобой в отношении неправомерного использования Сайта либо для установления (идентификации) Пользователя, который может нарушать или вмешиваться в права Администрации сайта или в права других Пользователей Сайта.
7.2. Администрация сайта имеет право раскрыть любую информацию о Пользователе, которую посчитает необходимой для выполнения положений действующего законодательства или судебных решений, обеспечения выполнения условий настоящего Соглашения, защиты прав или безопасности название организации, Пользователей.
7.3. Администрация сайта имеет право раскрыть информацию о Пользователе, если действующее законодательство Российской Федерации требует или разрешает такое раскрытие.
7.4. Администрация сайта вправе без предварительного уведомления Пользователя прекратить и (или) заблокировать доступ к Сайту, если Пользователь нарушил настоящее Соглашение или содержащиеся в иных документах условия пользования Сайтом, а также в случае прекращения действия Сайта либо по причине технической неполадки или проблемы.
7.5. Администрация сайта не несет ответственности перед Пользователем или третьими лицами за прекращение доступа к Сайту в случае нарушения Пользователем любого положения настоящего Соглашения или иного документа, содержащего условия пользования Сайтом.
8. Разрешение споров
8.1. В случае возникновения любых разногласий или споров между Сторонами настоящего Соглашения обязательным условием до обращения в суд является предъявление претензии (письменного предложения о добровольном урегулировании спора).
8.2. Получатель претензии в течение 30 календарных дней со дня ее получения, письменно уведомляет заявителя претензии о результатах рассмотрения претензии.
8.3. При невозможности разрешить спор в добровольном порядке любая из Сторон вправе обратиться в суд за защитой своих прав, которые предоставлены им действующим законодательством Российской Федерации.
8.4. Любой иск в отношении условий использования Сайта должен быть предъявлен в течение срок после возникновения оснований для иска, за исключением защиты авторских прав на охраняемые в соответствии с законодательством материалы Сайта. При нарушении условий данного пункта любой иск или основания для иска погашаются исковой давностью.
9. Дополнительные условия
9.1. Администрация сайта не принимает встречные предложения от Пользователя относительно изменений настоящего Пользовательского соглашения.
9.2. Отзывы Пользователя, размещенные на Сайте, не являются конфиденциальной информацией и могут быть использованы Администрацией сайта без ограничений.
Обновлено «01» декабря 2015 г.
Zenit-E: Solving the enduring mysteries of the world’s most popular SLR
KF article top
(All pics: Roman Yarovitsyn)By Roman Yarovitsyn
Everyone who has dealt with Soviet cameras remembers the Zenit-E 35mm SLR. Outside of Soviet Union it was perhaps most famous photographic tool with ‘made in USSR’ label. This is not surprising: according to different sources from seven to eight million cameras of that type was made from 1965 to 1988 at two factories in Krasnogorsk Mechanical Plant (KMZ) and Vileyka (Belarus).
There are many articles about the Zenit-E already on Kosmo Foto, and everything seemingly seems to have been told. However, in 20+ years of production much changed in the design and these changes can tell us many interesting things about KMZ and even about the Soviet camera industry generally.
The most important change of Zenit-E was a transition from old Soviet lens mount with M39 thread to international M42. Historically, all first Zenits were equipped with a thread mount, borrowed from Leica, and used by the FED and Zorki rangefinders made in the USSR. Such a step was the easiest way to make new type of 35mm camera without a radical reconfiguration of industrial machinery.
Focal flange distance had to increase, because of the appearance of moving mirror behind the lens, but the chosen size of 45.2 mm also didn’t match with the international 45.5. This standard M39×1/45.2 were used in such Soviet SLRs as the Kristall and the Zenit-3M. Zenit-E was the very first Soviet SLR to adopt the international M42×1/45. 5 standard, first seen in the Contax S of 1949. But the first Zenit-Es, made in 1965, were equipped with the old screw-mount of M39. The mount was changed, but when and how is a mystery for researchers.
There are several reasons for that. First of all: the KMZ is a defence plant, and most production information is classified. The major products of plant were cannon and tank sights, submarine periscopes, night-vision devices and lenses for spy satellites. General-purpose cameras have always been a by-product here and partly a front. Therefore, archives of their release were kept carelessly, even if not classified.
The second reason is abrupt reformatting of KMZ during the 1990s after the economic restructuring of Perestroyka. Production went down due to lack of defence orders and opening of domestic market for Western cameras. Most of the employees were fired and nearly all documentation was lost. In addition more than 50 years have , almost all designers are dead. Official website of KMZ says, that transition from M39 to M42 was implemented in 1967, but studying camera examples of those years of release leads to completely different conclusions.
You might also like:
- Life as 1990s Russian photographer shooting on a Zenit-E
- The Zenit-E that served on a space station
- Read this before you buy a Soviet camera
First of all, the M42 thread we can discover in cameras made in 1967, and M39 was available even in 1970. There is a simple explanation for this: KMZ mounted to the same cameras different flanges. It was possible to mount two different threaded rings on the same landing pad of the body with wide hole: thicker M42 or more subtle M39. Focal flange distance depends according to the ring thickness.
Left: ¹66032978 M39 new; Right: 66017886 M39 oldThese flanges are easy to distinguish visually by their width, when the lens unscrewed. The M39 ring is wider and screw holes seem shifted to outer diameter. The M42 ring is narrower and screw holes are located symmetrically. Such decision was justified: for the domestic market M42 mount was unnecessary, because of a large number of lenses of Soviet standard, already accumulated in the bags of photographers. But for export sales M42 was just needed.
Finally, KMZ realises in the same cameras two different standards: M42 for abroad and M39 for domestic photographers. The share of the M42 mount gradually increased until it completely replaced the outdated M39. The same goes for tripod mount: 1/4” for export and 3/8” for domestic consumers.
You could conclude the Zenit-E was originally designed with the prospect of switching to M42 with a margin to the diameter of a hole in the body. But at this summer I’ve got one more Zenit-E from 1966, which left me astonished. It’s one of my luckiest acquisitions, because I got a whole set: camera with lens, leather case, original box and even manual! This manual may be of the very first issue, printed back in 1965.
But that’s not a most interesting thing. When I opened case and unscrewed the lens, my eyes widened: the mount flange appeared narrow, like for M42. But the lens was M39 Helios-44, not 44-2! I stacked ‘new’ Zenit side by side with a verified other, and my surprise increased: for the naked eye both bodies look identical. Intrigued, I took out my caliper and discovered that the mirror housing of ordinary Zenit is 2mm wider, then the oldest ‘new’ version, but it’s cleverly done. On the ordinary Zenit-E, the sides of the mirror mask are slightly curved and the front is wider at the bottom. But in the first Zenit-Es the same facets are straight and strictly parallel. At the same time, at the top, where the body mates with the top shield, the width and shape of the mirror mask are the same in both cases. So, the flange landing pad of early examples smaller than normal and useful for only the M39 ring, not for the M42.
I can confidently say that such a transition was realised in the mid or early 1966, because I have in my collection two examples of that year. The earliest has serial 66017886 and the later 66032978: remember, two first digits of most Soviet cameras indicate a year of production. Both have the M39 mount; the flange of the second is a wide ring mounted in the center of a large hole, and the first is equipped with a narrow flange, the same as its predecessor Zenit-3M.
Unfortunately, the accompanying manual does not have a production date, but with a high degree of probability we can assume that the oldest produced in the first half of 1966. So, body casting shape was changed at least in the middle of 1966. Then, cameras were produced in two standards before 1970. One could stop at such a date, but literally at the time of writing the article an insider came to me from the factory. I have a good friend who is a photojournalist in Moscow, who frequently visits KMZ and can communicate with some employees there. So, Master Akimov, which has worked at the Zenit division since 1977, told him exclusively for this article one interesting story about serial numbers.
It turns out, that not the first two, but four digits denoted the date of issue, until the total count did not exceed 9999 copies. First two digits means the year while the third and fourth marks the month of production. So, my oldest Zenit must be produced in January 1966, and the other one in March 1966. After this story I had an obvious question: why then are the last numbers of the earlier camera larger? I received an answer for it without the slightest pause: serial numbers were considered exclusively an internal matter of the plant and could go in the order necessary for internal accounting.
If the number of released cameras exceeded 9999, the rule changed and only the year was indicated. This is due to strict observance of the length of the serial number and the number of characters in it.
Zenit-E models showing differently coloured shutter dialsWhether this is true or not is impossible to say with certainly today. However, Zenit-E that fell into my hands is really very early and we can see a lot of small differences from the most popular versions of this camera. Besides the lens mount this is corrugation of release button top and a rewind knob, inherited from Zenit-3M and quickly abandoned in the E-model. And now we can zoom to 1970, when the M39 thread was almost completely forgotten. This year is not accidental, considering one little-known fact. The Zenit-3M and its successor the Zenit-E were produced in parallel for five years from 1965 to 1970!
Knowing this fact and the desire of Soviet manufacturers to unify everything that is possible, you can notice a lot of interesting things in the design of camera. Those who know the internal design of Zenit-E and Zenit-3M do not need to explain that they are very similar. So, many parts of these two cameras are identical, or were identical at the beginning of E-model production. Most notable is a “white” shutter speed dial, which was the same in both cameras during just about first two years.
In 1967 the Zenit-E was equipped by more fashionable black anodised dial, usual for the next 20 years and familiar now. By the way, the old dial was better, because digits and division were engraved, but not painted as later. Similar too were most shutters parts, pentaprism, ground glass and more internal details, such as a take-up spool. This approach reduced the cost of reconfiguring machines and equipment for the production of new models. The lenses that came with both cameras were the same too. That’s why it is not surprising that on the cover of manual Zenit-E is depicted with “white” Helios-44, also useable on the Zenit-3M.
This allows us to assert that the first copies of Zenit-E were equipped with just such ‘white’ Helioses, despite the fact that I got a black “Zebra”-type. It is known that the later Zenit-3M was also equipped with Zebras. In addition, there is a widespread legend that it was for the Zenit-E that lenses began to be painted with black paint so as not to blind the photocell of the light meter.
But there is one more part common to both the 3M and the early E, which can tell us an interesting story about film loading. This is back cover. To explain what we are talking about, you have to start further back. Some of the very first 35mm cameras, primarily Leica and Contax, were intended for loading of a cassette consisting of two metal sleeves inserted into each other. When the inner cup rotated, its side window could be combined with the same in the outer cup for free passage of the film, or close it blocking the light from outside. When closed, the cups form a cassette body and a light labyrinth that reliably protects film against fogging. Inserted into camera, such a cassette is opened by a rotary key at the bottom cover. So film passes through the wide window without coming into contact with any parts.
The 135-style cassettes with flocked slit were invented later, in mid 1930s, but there were designed as disposable and risked film scratches. That’s why professional photographers, who still loaded film cutting it from bulk reel, preferred good old reusable metallic two-cylinder cassettes. After WWII, camera designers came to the conclusion that the hinged back cover is more convenient than a removable one. But such a cover is not suitable for Leica and Contax-type lockable cassettes, which is inserted into the camera from the bottom.
The Zenit-E’s Russian manual, showing the modern take-up spoolIt proved a difficult problem to fix , and designers began to come up with various tricks. For example, the Voigtlander Vito B and some other cameras were equipped with a hinged back and hinged part of the camera’s baseplate to support Contax cassettes. It was not as convenient as a usual hinged back, but better than a removable back and compatible with pro cassettes.
The Nikon F2 system can be called most reckless. Engineers designed a special cassettes Nikon AM-1 similar to the Contax-type but not compatible with any other cameras except the F2. These cassettes can be inserted through the hinged back cover and unlocked by rotating a key on the bottom of the camera. In the camera manual such cassettes were strongly recommended when motor drive was used for film advance. However, the risk of fogging remained with the wrong procedure during loading. The photographer had to close the cover first, and only then turn the key to ‘lock’ position. If to do it the other way around the cassette will open and subject the film to light.
Finally, disposable cassettes spread everywhere and all these design tweaks became unnecessary. Only their traces remained, incomprehensible and imperceptible to modern eye. For example, few of us wonder about the strange lock of the F2’s back cover. Far before my photographic career began, I discovered unusual cassette for 35mm film, which my father used for his Zenit-E (which later became my first). This cassette consisted of two zinc sleeves one inside other, but it was not similar to any classic Leica or Contax cassette. Sleeves could not rotate relative to each other, and could be fixed in the assembled state with a curly spring. One of the edges of the windows, present in both sleeves, was covered with velvet, and a flocked slot was formed in the assembled cassette.
By and large, the assembled cassette looked and acted like a regular disposable type-135. However, it was too complex and obviously expensive design raised an obvious question: what is it for?
Father did not know the answer, he used it as a regular 135 cassette like many other amateurs and pros. Such type of cassette was compatible with any Soviet 35 mm camera and sometimes discovered in other cameras when I started my photographic career. But no pro photographer also tell me this cassette’s purpose, and added some strong words about damn scratches. Velvet tends to wear out quickly and cassettes had felt falling into disrepair. They did more harm than good and they were quickly thrown away by many. More than 40 years passed before I accidentally found the answer to that question. The slit of such cassettes could be opened in some dedicated cameras when their hinged cover closes!
This system was designed especially for the Zorki-6 rangefinder, the first KMZ 35mm camera with a hinged back cover. Inside this cover was a stud, which pressed to the edge of an inner sleeve holder at the moment of back closing. The holder twisted an inner sleeve and a slot opened, freeing the film.
This technology was soon applied to the Kristall and similar Zenit-3M SLRs. The Zenit-4 family with leaf shutter also adopted such cassette system. Of course, the back cover of early Zenit-Es was identical to the same part of Zorki-6, Kristall and Zenit-3M. Such cover with a pin we can find in Zenit-E of 1968, 1969 and even 1970. Remember, what this date means? That year the production of Zenit-3M finished. As a result, the back cover design was changed due to complaints from amateurs: ordinary 135 cassettes could skew in camera slot. So, the pin was changed to a flat spring for correct fixing of ordinary film cartridges. This matched in time with general abandonment of complex reusable cassettes in favour of the now ubiquitous disposable.
Most Zenit-Es that have survived this long are equipped by a new back cover without the pin. That’s why the cassette’s purpose was unclear. However, traces of this technology still remained in the later Zenits. In addition to the pin on the back cover, to keep the outer cassette sleeve from turning a tiny locking screw was screwed on the upper edge of film cartridge socket. In later cameras the recess in the casting can be seen in this place, once intended for further drilling of the thread.
However, we delved into the details, and most striking otherness of our first issue Zenit is immediately evident. There is no cold shoe at the top cover of camera. I personally never seen such a Zenit-E, despite the fact that a lot have passed through my hands. There are no traces of cold shoe fastening: just a naked circular eyepiece.
So we can make one more conclusion. Before mid-1966, the Zenit-E did not have any bracket for flash mounting to camera. This was traditional for that years and its predecessor Zenit-3M also provided external flash mount. At least in the second half of 1966 KMZ began to mount a cold shoe bracket of the first type, as we can see on my example 66032978. This bracket was demountable and consisted of two parts. The first part is fixed around eyepiece slides from above into the first piece. The same design is used in Zenit-4 family of cameras and even in Zenit-7 and Zenit-D (“Зенит-Д»). I can bet, this standard was copied form a Western camera system for accessories compatibility, but I can’t determine which.
Oddly enough, the Zenit-4 and Zenit-E have more in common than they seem. Today few people remember that the Zenit-4 was in 1964 considered the flagship model of KMZ. The Zenit-E was made as a slightly advanced version of mass production middle class Zenit-3M. At that moment it could not have occurred to anyone that Zenit-E can outline the top camera family. The careful look sees that external design of Zenit-4 is simply stretched to outdated Zenit-3m and turned it into Zenit-E. Comparing release dates reinforces this thought: Zenit-4 launched a year before the Zenit-E. Additionally, both models were the first SLRs made by KMZ with a selenium light meter, so similarity of design suggested itself.
A detail comparison of the photocell mask of both cameras only confirms the hunch. Any early Zenit-E has two lines of large square mask cells while later there are three rows with reduced cells. The photocell mask of Zenit-4 is almost identic and also double-rowed. The only difference is the length of mask: Zenit-4 has 15 cells, and Zenit-E has 13.
But here we are in for the next surprise. The sensor takes 13 cells in Zenit-4, at right and left edges cells are empty. The photocell of both camera families is identical. I bet that a transition from double-row to three-row mask of Zenit-E must be realised in 1968, when the Zenit-4 discontinued.
Understanding the desire of Soviet industry for further unification can be explained further evolution of Zenit-E design. Around 1980, the demountable cold shoe bracket was replaced with an integral shoe, first used in the Zenit-EM in 1972. Most likely the replacement date is related to the release of Zenit-TTL in 1978. This camera was equipped with the same cold shoe as Zenit-EM, and the plant management most likely decided to unify this bracket for the Zenit-E too. Especially since the old one was flimsy and the flash unit dangled in most cases.
The Zenit-TTL also donated to the E the new film advance lever. Unlike the old one, the new one lever rested on a rubber shock absorber which appeared at the camera top shield. In addition, the plastic pad increased for a more comfortable grip. One more Zenit-TTL donation was a take-up spool, made to fit with the new penchant for a ‘quick-loading’ system.
This spool has a several slits in order to grab the film more effectively and fortunately was absolutely interchangeable with the old type. But the metal clamp of the good old spool from the Zenit-3M effected a more reliable ‘film grab’ than new marvel of technology. I would replace the new take-up spool for the old at the first opportunity, cannibalising unnecessary broken Zenits. While sorting out old things recently, I stumbled upon a whole stock of these spools collected early in my career.
In general, most of the changes, oddly enough, worsened the design. Why a plastic film rewind button with pusher instead of the metal one? This button near the shutter speed dial was inherited by the Zenit-E from the Zorki-6, but on the newest cameras we can see this button of cheap black plastic. Instead of engraving the scales and dials over time both KMZ and BelOMO began to apply them with paint. All this was done in order to reduce the cost of production as much as possible.
Unlike other countries, in the USSR any modernisation was not carried out to increase quality, but to reduce cost. This was the general setting for the entire Soviet economy to stop its degradation, already visible in the end of 1970s. The general slogan we were inspired already at school: “The economy should be thrifty.” All this led to a drop in quality, affecting all Soviet cameras, issued in those years.
The Zenit-E reflected this quality degradation better than others. Note, the metal of later cameras is completely different to the touch: cheap and rough. You can trust me: I have handled dozens of them. Therefore, the opinion that the old Zenits are much better and more reliable than the newer once is absolutely justified. One camera can in fact reflect a whole period of the country’s history.
Support Kosmo Foto
Keep Kosmo Foto free to read by subscribing on Patreon for as little as $1 month, or make a one-off payment via Ko-Fi. All your donations really help.
Subscribe to Kosmo Foto’s film photography YouTube channel.
- About
- Latest Posts
Stephen Dowling
Founder and editor at Kosmo Foto
I’m Kosmo Foto’s founder and editor.
I’m a New Zealander who has been living in London since the mid-1990s, shooting film seriously since the year 2000. Kosmo Foto was launched in 2012 and has since become a film brand, with the release of my first films Kosmo Foto Mono 35mm (2017) and Kosmo Foto Mono 120 (2019).
I’m doing everything I can to promote film photography in the 21st Century, and help it survive and thrive. If you want to write something for Kosmo Foto, please drop me a line at [email protected].
Latest posts by Stephen Dowling (see all)
5
1
vote
Article Rating
Helios 44 2 58 мм — Etsy.de
Etsy больше не поддерживает более старые версии вашего веб-браузера, чтобы обеспечить безопасность пользовательских данных. Пожалуйста, обновите до последней версии.
Воспользуйтесь всеми преимуществами нашего сайта, включив JavaScript.
Найдите что-нибудь памятное, присоединяйтесь к сообществу, делающему добро.
(353 релевантных результата)
Helios 44 2 Lens — Etsy Дания
Etsy больше не поддерживает более старые версии вашего веб-браузера, чтобы обеспечить безопасность пользовательских данных.